onsdag 9 april 2014

WORLD´S FIRST DESIGN HOTEL

















Idag tänkte jag faktiskt dela med mig lite av vad jag gör på dagarna när jag pluggar, idag studerar vi bland annat världens första designhotell, nämligen Arne Jacobsen SAS Royal Crown Hotell i Köpenhamn. Jag tror att de flesta svenskar som någon gång varit i Köpenhamn och tagit sig dit med tåg har gått förbi detta hotell utan att veta att detta är det berömda hotellet som Arne Jacobsen inredde och skapade möblerna Ägget och Svanen till. Ska jag vara ärlig är hotellet inte ett särskilt vackert inslag i statsarkitekturen, dock är det desto vackrare inuti. Nästa gång man är i Köpenhamn kan det vara värt att bara sticka in huvudet i lobbyn och insupa ett stycke dansk inredning- och formgivningshistoria.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar